Tijdens de neurofeedback sessie merkt Sam dat hij ontspannen is en als hij in het spel zit is hij gefocust. Hij kijkt naar het scherm terwijl m.b.v. elektroden zijn hersenactiviteit wordt gemeten. Zijn hersenen krijgen feedback over hun functioneren doordat het spel wel/niet doorgespeeld wordt. Op deze manier leren zijn hersenen andere banen te creëren!

Sam vertelt over zijn ervaring:  neurofeedback heeft hem geholpen zich beter te focussen, hij is nu in staat om beter te volgen wat de leraar vertelt en hij heeft ook meer vertrouwen in zichzelf gekregen: “ik kan ook daadwerkelijk doen wat de leraar vraagt!”.  Hij kan zijn handschrift letterlijk beter lezen nu (daarvoor niet mogelijk).

Zijn moeder:  Nu komt hij thuis van school en het eerste wat hij uit zichzelf doet is zijn huiswerk; hij wil het af hebben. Zijn cijfers zijn fantastisch nu!

Hoe is sporten / baseball anders dan ervoor? Sam vertelt: hij focust zich makkelijker, en hij weet wat met de bal en de bat te doen. Vóór neurofeedback was hij erg slecht in sport, maar nu maakt hij zich minder zorgen tijdens het sporten; hij heeft veel meer zelfvertrouwen. Hij vertelt dat hij nu een zeer goede veldspeler is geworden. Vroeger twijfelde hij voortdurend aan zichzelf. Nu gebeurt dat bijna niet meer (tenzij er veel mis gaat). Nu gebruikt hij meer delen van zijn brein waardoor zijn mind letterlijk meer open komt voor zijn aangeboren mogelijkheden. Hij heeft ook het gevoel dat hij veel meer kan bereiken dan daarvoor. Vroeger dacht hij dat hij hooguit een baseball speler kon worden.  Hij gelooft nu dat hij van alles zou kunnen worden: een archeoloog, een dichter, een baseball trainer, etc.